luni, 19 mai 2008

Brandurile high-end si fobia www

Luxul inseamna exclusivitate, un status symbol pe care doar unii si-l pot permite. Internetul insa este accesibil tuturor. In materie de comunicare, acesta din urma inseamna retele virtuale. Iar in marketing se confunda cu "chilipirul". Cand cele doua notiuni sunt alaturate se ajunge la o contradictie. Asta este si explicatia pentru care unele branduri de lux se feresc inca sa se avante in epoca web 2.0.

Noua varsta a internetului (web 2.0) se defineste prin mesageria instant, prin aparitia retelelor virtuale si a blogosferei. Web. 2.0 include viata traita pe Youtube. Este epoca Second Life - un domeniu in care brandurile de lux s-au tot ferit sa intre pana acum.

Practic in web 2.0 consumatorii detin puterea. Ei pot sa creeze continutul site-urilor. Tot ei au dreptul sa-si posteze opiniile pe bloguri personale, pe forumuri sau chiar pe site-urile destinate produselor despre care vorbesc.

In noul context virtual, brandurile high-end isi pierd controlul asupra notiunii de "exclusivist". Si le este frica sa nu isi deterioreze imaginea.

Strategii de marketing online spun ca este de inteles teama unora. "Brandurile de lux sunt experte in a-si pastra integritatea si le este frica sa nu piarda controlul. E ca in filmul Pretty Woman, atunci cand Julia Roberts intra intr-un magazin de lux de pe Rodeo Drive imbracata ca o prostituata: nu poti controla cine intra intr-un magazin online sau cine posteaza comentarii despre brandul tau pe bloguri sau forumuri", explica specialistii de la Organic, o agentie americana de marketing online.

Tot acestia sustin ca, in viitor, integritatea unui brand nu va mai depinde de cat de bine este controlat. "Share" este cuvantul care face legea pe internet. Asa ca si brandurile de lux vor trebui sa se supuna acestei legi.

Reticenta producatorilor de bunuri de lux provine din epoca timpurie a comertului online atunci cand aparitia brandurilor de renume pe site-uri ca eBay era privita ca fiind un pas catre categoria "cheap".

Pentru o vreme produsele de lux cu semnatura, fie ca este vorba despre bijuterii, ceasuri, parfumuri sau haute couture, si-au facut aparitia online doar prin intermediul site-urilor de prezentare, care sa atraga utilizatorii in magazinele propriu-zise. Insa unele branduri au realizat ca trebuie sa prinda din urma secolul 21. Asa ca de scurt timp au ales sa isi "deschida" propriile magazine online.

Gucci, spre exemplu, si-a schimbat strategia in ultimii ani, imbunatatind structura site-ului si adaugand produse pe care utilizatorii le pot achizitiona online. Pe gucci.com se gasesc astazi pantofi, bijuterii sau accesorii cu preturi intre 100 si 10 mii de dolari, iar magazinul virtual este unul dintre segmentele cele mai dezvoltate ale grupului. Iar vanzarile au crescut cu 65% dupa numai un an.

Bucheron, compania producatoare de bijuterii, ceasuri si parfumuri, a ales, la randul sau, calea world wide web, dar serviciile online sunt momentan disponibile doar in Europa, pregatindu-se pentru anii viitori inaugurarile pe pietele online din Statele Unite si din Asia.

"In domeniul high luxury inca exista o oarecare rezistenta fata de domeniul web si e-commerce", marturisea Jean-Christophe BŽdos, CEO Boucheron. "Dar am decis sa depasim acest sablon. Studiile noastre au aratat ca oamenii bogati nu mai au tabuuri legate de comertul online". Si chiar daca nu cred ca noua modalitate de a vinde bunuri de lux va inlocui retailul, Bucheron considera e-commertul un punct important al strategiei lor de marketing. Motiv pentru care brandul de bijuterii foarte high-end nu s-a sfiit sa prezinte preturile pentru toate gamele lor de bijuterii.

Si bradul italian de lux Frette s-a avantat in lumea web 2.0. De cand compania a ales sa vanda produse online, traficul site-ului a crescut cu 300%.

Si, potrivit Ceciliei Pagkalinawan, directorul e-commerce al Frette, s-a observat ca utilizatorii cheltuiesc sume de la 100 la 15 mii de dolari cumparand pe internet. Cu toate acestea, brandurile de lux tot nu isi uita vechile obiceiuri dorind sa isi vada la fata clientii. Asa ca unele produse sunt doar prezentate online si se pot rezerva. Dar se cumpara doar de la magazinele din oras.